σύνδεση

H
οπτική
επικοινωνία
του
Δήμου
Κέας
από
τον
Γιάννη
Καρλόπουλο

11

Δε χωρά αμφιβολία ότι τα τελευταία χρόνια οι δήμοι ανά την επικράτεια έχουν ανακαλύψει τη χρησιμότητα του σχεδιασμού της οπτικής επικοινωνίας ευρύτερα, και αυτού που ονομάζεται destination branding πιο συγκεκριμένα. Κάποιοι από τους υπεύθυνους των δήμων κατανοούν ότι μπορούν με τη χρήση των όπλων αυτών να προβάλουν και να δώσουν ταυτότητα στο προϊόν τους, να απαντήσουν σε προκλήσεις, να αποκτήσουν συγκριτικό πλεονέκτημα. Κάποιοι άλλοι, δεν το καταλαβαίνουν ακριβώς, αλλά ακολουθούν το ρεύμα ή απλά βασίζονται στη διαίσθησή τους.

Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο βλέπουμε συνεχώς νέα παραδείγματα, διαβάζουμε για "ανοιχτούς διαγωνισμούς" (όπου ο όποιος ενδιαφερόμενος καλείται να καταθέσει προτάσεις), παρακολουθούμε ακατάλληλες κριτικές επιτροπές, ενίοτε χαιρόμαστε όμορφα αποτελέσματα, κ.ο.κ.

Στο άρθρο αυτό θα παρουσιάσουμε μία από τις πολύ πρόσφατες περιπτώσεις, που κατά την κρίση μας έγινε με το σωστό τρόπο: όχι με διαγωνισμό δηλαδή, αλλά με την επιλογή ενός γραφείου σχεδιασμού και με τη συνεργασία των δύο μερών μέχρι το τελικό αποτέλεσμα. Αυτό δε που ξεκίνησε ως πρόταση για την "τουριστική ταυτότητα" προχώρησε ακόμα παραπέρα, φτάνοντας και στο λογότυπο του δήμου. Πρόκειται για το αποτέλεσμα της συνεργασίας του γραφείου Καρλόπουλος & Συνεργάτες και του Δήμου Κέας.

To Νησί
Σύμφωνα με τη μυθολογία, πρώτοι κάτοικοι της Κέας ήταν οι Νύμφες που ζούσαν κοντά στις πηγές, εξαιτίας των οποίων η Κέα τότε ονομαζόταν Υδρούσα. Μετά την εκδίωξή τους από ένα λιοντάρι, ανομβρία έπληξε το νησί μέχρι την έλευση του γιου του Απόλλωνα Αρισταίου, ύστερα από παράκληση των κατοίκων. Αυτός έσωσε το νησί από τη ξηρασία και την ανομβρία, θυσιάζοντας στο Δία Ικμαίο και φροντίζοντας τους ζεστούς καλοκαιρινούς μήνες να φυσούν στο νησί δροσεροί άνεμοι.

H Τετράπολις

Κατά τα Αρχαϊκά χρόνια η Κέα ήταν γνωστή ως Τετράπολις γιατί ιδρύθηκαν στο νησί τέσσερις πόλεις-κράτη, η Ιουλίδα, η Κορησσός, η Καρθαία και η Ποιήεσσα, με χωριστή διοικητική διάρθρωση, αλλά με ενωτική συνήθως παρουσία στην εξωτερική τους πολιτική. Κατά τα Αρχαϊκά χρόνια η Κέα ήταν γνωστή ως Τετράπολις γιατί ιδρύθηκαν στο νησί τέσσερις πόλεις-κράτη, η Ιουλίδα, η Κορησσός, η Καρθαία και η Ποιήεσσα, με χωριστή διοικητική διάρθρωση, αλλά με ενωτική συνήθως παρουσία στην εξωτερική τους πολιτική.

Tα αρxαία νομίσματα Κέας

Τα αρχαία νομίσματα που βρέθηκαν και στις τέσσερις πόλεις-κράτη αναπαριστούν κυρίως τον ημίθεο Αρισταίο, τον Ερμή, εικόνες από την αμπελουργία και τη μελισσοκομία. Τα περισσότερα όμως, από όποια πόλη κι αν είχαν εκδοθεί, στην πίσω όψη τους έφεραν το σύμβολο της Τετράπολις (τέσσερα τρίγωνα σε διάταξη σταυρού ή Χ, που παραπέμπουν σε ιστία ανεμόμυλου). Τα αρχαία νομίσματα που βρέθηκαν και στις τέσσερις πόλεις-κράτη αναπαριστούν κυρίως τον ημίθεο Αρισταίο, τον Ερμή, εικόνες από την αμπελουργία και τη μελισσοκομία. Τα περισσότερα όμως, από όποια πόλη κι αν είχαν εκδοθεί, στην πίσω όψη τους έφεραν το σύμβολο της Τετράπολις (τέσσερα τρίγωνα σε διάταξη σταυρού ή Χ, που παραπέμπουν σε ιστία ανεμόμυλου).

Η έμπνευση

Η Κέα και οι δροσεροί της άνεμοι – ένα φουρφούρι-ανεμούριο που όλο γυρίζει. Η Τετράπολις Κέως ως ένα νησί με τις 4 «αδελφοποιημένες» πόλεις να μοιράζονται την ίδια γη, λαμπρό παράδειγμα οργάνωσης. Η Κέα και οι δροσεροί της άνεμοι – ένα φουρφούρι-ανεμούριο που όλο γυρίζει. Η Τετράπολις Κέως ως ένα νησί με τις 4 «αδελφοποιημένες» πόλεις να μοιράζονται την ίδια γη, λαμπρό παράδειγμα οργάνωσης.

Η σύνθεση
Κι όλα αυτά μέσα σε έναν κύκλο, όχι όμως ολοστρόγγυλο. Σε έναν κύκλο από χέρι ανθρώπινο, σαν αρχαίο νόμισμα. Γιατί η Κέα είναι οι άνθρωποι της και το έργο τους, το πνεύμα τους και η ιστορία τους.

Logo_Destination_KEA

Από τον Δήμο αρχικά ζητήθηκε λογότυπο προβολής και τουριστικής προώθησης του νησιού ως προορισμού, (παραλίες, αρχαία Καρθαία, λαξευτός λέοντας, μονοπάτια, υποβρύχια ναυάγια, γαστρονομία, παραδοσιακή αρχιτεκτονική) στοιχεία που απαρτίζουν μια συνολική πολιτισμική εμπειρία.
«Θέλουμε, όταν μιλάμε για τον προορισμό της Κέας, να μας ταξιδεύει σε ημέρες ανέμελες, στο αεράκι του καλοκαιριού και στην ξεγνοιασιά μιας απόδρασης» μας λέει ο Γιάννης Καρλόπουλος και συνεχίζει «Πρωταγωνιστής σε αυτό είναι το φουρφούρι. Θα το δείτε σε εκδηλώσεις, σε γιορτές, σε στιγμές πολιτισμού και διασκέδασης. Θα σας μείνει στο μυαλό και θα το συνδέσετε με όλα αυτά που είναι η Κέα για εσάς».
Από την άλλη, η Κέα στα σύγχρονα χρόνια της τουριστικής ανάπτυξης (από την Μεταπολίτευση κι έπειτα) ήταν προορισμός φιλότεχνων, πολλών εικαστικών με αποτέλεσμα να ειναι ορατή στο νησί μια "προσεγμένη ανάπτυξη". Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο το σλόγκαν στο οποίο κατέληξαν οι δημιουργοί σε συνεργασία με το δήμο είναι: 
Destination KΕA – The island of Life ‘n’ Art.

Destination_KEA_Website

Έμβλημα του Δήμου Κέας
Αυτό που ξεκίνησε ως δημιουργία τουριστικής ταυτότητας, φάνηκε σύντομα ότι θα μπορούσε να προχωρήσει και πιο πέρα. Ο δήμος ως θεσμική οντότητα χρειάζεται και έμβλημα για την αντικατάσταση της μέχρι τώρα χρήσης του εθνοσήμου. Προστέθηκε λοιπόν το Κ στο κέντρο του ίδιου λογοτύπου-νομίσματος μειώνοντας τα 4 τρίγωνα εμφατικά και αντιστρέφοντας τα χρώματα από το “Destination”

Logo_Dimos_KEASKea_Logo_applications

Μασκότ και merchandising
Ο «λιόντας», ένας μεγάλος λαξευτός καθήμενος λέοντας σε κοντινή απόσταση από την Ιουλίδα – πρωτεύουσα του νησιού αποτελεί το «σήμα κατατεθέν» του νησιού. Είτε έργο της αρχαιότητας, είτε κατοπινού αγνώστου καλλιτέχνη, ο «προστάτης» του νησιού ατενίζει τη Χώρα με ένα μικρό χαμόγελο σιγουριάς.
Δημιούργηθηκε λοιπόν μια μικρή «κολεξιόν» αναμνηστικών σε δύο απεικονίσεις, μία για τον λέοντα του αρχαίου μύθου και μία για τον υπαρκτό «λιόντα». Σκοπός των αναμνηστικών είναι να παραχθούν σε σχετικά μικρές ποσότητες και να πωλούνται από art gallery shops στο νησί.

Lion_KEA_Maskot Lion_KEA_Merchandise

Τη νέα ταυτότητα "εν δράσει" μπορείτε να βρείτε εδώ

 

Έλληνες: οι καλύτεροι σχεδιαστές συσκευασίας στον κόσμο